Tankar om Project Life 2016

Hi!

I will write the rest of this post in Swedish… it’s some thoughts about my project life album for 2016 and it’s easier for me to write in Swedish! Sorry! 😀 But if you don’t know Swedish you can always look at the photos! 😀

 

Project Life 2016

Jag är nästan alltid ikapp med mina project life album! Gillar att jobba med dem… men på senare tid har jag gjort allt fler layouter. De känns roligare att göra och det leder till att jag nästan slarvar mig igenom själva project life. Egentligen gör det inte så mycket men jag tänkte införa några förändringar för att få tillbaka inspirationen igen.

Formatet

Jag har under många år nu scrappat veckovis och i 12*12. Jag har bytt plastfickor några gånger. Men annars inget nytt!
Från och med nu tänker jag skippa vecko-tänket. När jag tittar tillbaka i mina album bryr jag mig sällan om ifall det är vecka 39 eller 40 som något hände. Däremot har jag märkt att datum är bra att ange lite då och då.
Jag tänker även strunta i att använda samma eller liknande plastfickor. Istället tar jag en som jag är sugen på eller som passar mina fotons storlekar. Jag tänker alltså använda andra format än 12*12 i min 12*12-pärm. Kanske även skippa plastfickor helt ibland.

Fotografierna

Jag försöker ständigt att förbättra mina foton. Nu har vi äntligen köpt en ny kamera och jag har fått lightroom att fungera. Jag är fortfarande väldigt tafatt när det gäller att redigera foton… men sakta men säkert blir det bättre. Fotografierna är ändå det som är mest centralt i Project life (scrapbooking)!

Texten

Det andra som är centralt för Project life är texten. Alla historier och berättelser. Jag är dålig på att dokumentera under veckorna och skriver ofta all text utifrån de foton som finns. De gånger det inte finns några foton… blir det heller ingen text.
För att rätta till textbiten tänker jag börja att skriva dagbok igen. Små historier som jag vill komma ihåg ska jag anteckna i en liten bok på kvällarna eller då det finns tid. Sen har jag texter både till PL och till layouter!

Vecka 47

Nästan den sista veckan i veckoformat. Jag har redan övergett min strikta PL-stil! Men ganska mycket text ändå! 😀

När jag kollade på det här uppslaget efter att jag blivit klar märkte jag hur många historier som inte nämns. Jag skriver inget om alla skämt och upptåg tillsammans med vår dotter. Alla galna saker hon och hennes pappa hittar på. Jag har aldrig berättat hur glatt och högt vår dotter skrattar då hon hittat på något tokigt!

Nästa år vill jag förmedla känslan som finns i våra liv och i vårat hem! Inte bara stapla upp fakta om vad vi gjort och när det var!

Ida Rosberg Ida Rosberg Ida Rosberg Ida Rosberg

Har du några tankar om dina PL-album?
Hur tänker du scrappa 2016???

XOXO

// Ida

Leave a Reply

