Handla smart!

Hi!

This blog post will be in Swedish! Sorry…

Hej!

Jag shoppar det mesta av mitt scrapbooking material på nätet. Det har jag gjort länge nu. Flera år. I början köpte jag mycket som jag aldrig lyckades använda. Jag tyckte att det var svårt att se om olika produkter och papper fungerade tillsammans. Samt hur kvalitén var!

Efter alla dessa år har jag lärt mig en del…

Jag har fått en del frågor om hur jag tänker när jag handlar, så jag tänkte sammanställa en liten guide. Till att börja med måste man hitta sina favoritprodukter… helt enkelt det man använder mest. För mig är det enamel dots och die cuts.

Mina favoritprodukter köper jag ofta och har därmed lärt mig vilka märken jag ska kolla efter. För enamel dots är det viktigt för mig att få dotsen i 3 olika storlekar (annars kan jag inte använda dem). Freckled Fawn har förpackningar med perfekta enamel dots i några olika basfärger.

Die cuts är lite svårare. Alla förpackningar passar inte med alla papper… det är känsligt med färger och olika designs (exempelvis typsnitt).

Hur gör jag då? Jo… jag har mitt dekorationsförråd sorterat på märke. Allt från Crate Paper ligger på ett ställe och allt från American Crafts på ett annat. Alla mindre märken får ligga för sig (om de inte råkar matcha CP eller AC). När en ny kollektion kommer (som jag gillar) köper jag alltid några papper (gärna cut-apart papper), klistermärkena och die cuts (ephemera). Å ibland köper jag phrase stickers och alfabet också.

Varje märke… typ Crate Paper ger ut flera olika kollektioner av olika designers. Men alla kollektioner passar med varandra. Det du köpte från Wonder kommer antagligen att passa ganska bra ihop med papper från Shine (till exempel). Sen kan man chansa ibland. Jag chansade nyligen på på WRMK Wildflower (jag har aldrig köpt WRMK förr)… som turligt nog passade perfekt ihop med Crate Paper. 😀

Jag kan prata i timmar om matchning! 😀 Det har tagit mig mååååånga år att lära mig att se vilka produkter som är bra online. Men jag gör fortfarande felköp! 😀

Felköp som ligger orörda i sina förpackningar tills jag sorterar bort de i en “ge-bort”-låda!

Hoppas min lilla guide kan ge lite hjälp och lite färre felköp! 😀

Leave a Reply

