Min arbetsprocess del 1

Jag tänkte ta och beskriva hur min arbetsprocess med project life ser ut! Alla har olika sätt att ta sig an uppslagen… och mitt sätt är inget facit. Men alltid kanske det kan ge några tips eller någon inspiration!

Var fjärde vecka samlar jag ihop foton. Jag samlar från mobiler, kameran och från facebook. Ibland tar jag även skärmdumpar från facebook-statusar och från sms. Alla foton jag hittar samlar jag ihop för respektive vecka. En mapp per vecka. Det blir ofta runt 60 foton… alla foton kopieras till en backup-mapp… och sen börjar jag att rensa.

Capture

När jag har “lagom” många foton kvar börjar jag att planera mina uppslag. Planeringen sker i en liten anteckningsbok och är inte mer avancerad än så. Men kladdigt blir det! Det är nu jag bestämmer om jag ska göra nått annorlunda med mitt uppslag. Som här… där jag bestämde att jag ville ha en sida med svartvita foton.

Jag ser även till att det finns plats för dokumentation och memorabilia.

IMG_2396

När alla foton är bestämda, redigerade och ordnade så skickas de till framkallning hos Crimson. Jag väljer alltid matta foton. De som ska bli 3*4 framkallar jag som 10*10 cm och skär till. De foton som ska vara i de stora fickorna framkallar jag som 10*15 cm.

Antingen nu eller tidigare börjar jag att skriva om veckan. Vad som hände och vart vi var. Jag skriver all text i ett enkelt textdokument. Jag tar hjälp av facebook och kalendern. Alltid har man antecknat någonstans om vad som hände! 😀

När alla foton kommer placerar jag dem där de ska vara (enligt min anteckningsbok). Sen väljer jag ut mina PL-kort. Jag matchar gärna hela uppslaget. Mina PL-kort är ordnade enligt färg och jag gillar att matcha alla kort över ett uppslag. När korten är valda så vet jag på vilka kort som texten ska stå. Så då tar jag mitt enkla textdokument… kopierar texten och klistrar in den i en mall som jag ordnat. Sen skriver jag ut texten i skrivaren direkt på korten. Kanonsnyggt och enkelt!

Capture2 När texten, fotona och PL-korten är på plats återstår det roligaste…. dekorationerna!

Alla mina dekorationer är färgsorterade… så jag tar helt enkelt en låda och börjar välja!
IMG_2398

… men hur det går till kan jag beskriva nästa gång! 😀

2 thoughts on “Min arbetsprocess del 1

Leave a Reply

