Kreativitet och Project Life

Jag har (efter diskussioner med närstående) börjat fundera allt mer på begreppet ”Kreativitet”. Vad innebär det att vara kreativ?

Personligen anser jag att jag enkelt faller in i kategorin ”kreativ person”. Men är det verkligen så? En konstnär startar med en vit duk och färg, en keramiker börjar med en klump lera och en sömmerska börjar med en bit tyg. En som pysslar med Project Life då? Hon börjar med en hög foton, (mer eller mindre färdiga) papper, (mer eller mindre) färdiga dekorationer… och sen lägger hon ihop dem. Är det verkligen kreativt?

När jag var liten fick jag inte måla i målarböcker… för att det ”hämmade kreativiteten”. Håller inte Project Life på att bli lite likt en målarbok?

Många som pysslar med Project Life skämtar om att de är bra på shopping. De skämten stämmer nog tyvärr… PL är en hobby som till stora delar faktiskt har börjat handla om material och verktyg. Det finns en uppsjö av produkter som man ”måste” ha och hela tiden släpps det nya kollektioner. När jag började med PL så fanns det bara ett fåtal core kits hos Becky Higgins… och ingenting hade kommit till Sverige än. En del av processen på den tiden var att leta material att pyssla med. Nu är läget helt annorlunda!

Jag känner att kreativiteten blir lidande då allt egentligen handlar om shopping. Om du har pengar kan du köpa dig snygga uppslag! På ett sätt är det bra att icke kreativa personer har möjlighet att få snygga fotoalbum… men jag vill inte hamna där! När Heidi Swapp släppte sin nya kollektion, flera olika kit av PL-kort med matchande dekorationer, tyckte jag att det blivit lite för mycket! Min gräns var nådd!

Just nu är jag inne på mitt fjärde PL-album… och jag har ännu inte använt upp mina PL-kort. Stora delar av mina core kit har jag sålt av eller gett bort. Jag ser inte att jag inom de närmaste åren kommer att få brist på PL-kort!

Så, tillbaka till kreativiteten! Vad vill jag säga med allt det här? Jag vill slå ett slag för smart shopping och kreativt tänk! Jag har tidigare skrivit inlägg om att skapa sina egna dekorationer. Jag börjar inte med vita ark (ännu)… men tycker ändå att mitt dekorationsskapande är kreativt! Det är inte svårt men det kräver lite extra tid och tankekraft…

Jag kommer att fortsätta att fumla runt om kreativitet, fortsätta att tipsa om hur man gör saker själv och jag kommer att hålla mig till den ”lilla” budget jag har som medlem i två design team. Project Life ska handla om kreativitet och att spara minnen… inte vara en materialsport!

2 thoughts on “Kreativitet och Project Life

  1. Mange gode tanker her Ida. Jeg liker også å lage mine egne ting, men man blir jo fort “hekta” som vi ser i Norge. Når noe er fint har vi jo lyst på det… Jeg har massevis av ferdig kort som jeg aldri kommer til å bruke, store pakker med mange kort av hver. Nå kjøper jeg helst små pakker og prøver å kombinere dem med min egen “design” og hjemmelaget. Og i går stanset jeg ut masse med mine dies 🙂 Tusen takk for inspirasjon 🙂

    Like

    1. Tack! Efter ett tag brukar man ju lära sig vad man använder och inte! Jag tänkte satsa stenhårt nu på att endast köpa sådant jag verkligen använder! Samt använda upp det jag redan har! Dies tycker jag är superbra! De är man oftast så noga med då man väljer ut… än så länge har jag inte köpt en “onödig” die! 😀 Och sen hjälper de ju till när man vill använda upp gamla spillbitar av papper!

      Like

Leave a Reply

