Uppslag utifrån ett titelkort!

Mitt förra blogginlägg handlade om hur jag tänker då jag skapar mina titelkort. I detta inlägg tänkte jag utöka beskrivningen av mitt arbetssätt och visa hur jag använder titelkorten för att designa ett helt uppslag…

För titelkortet för mitt uppslag vecka 17 använde jag ett PL-kort som jag gjort genom att skära ner ett 12*12-papper. Kortet matchade jag med sexkantiga klistermärken, washi, svarta textremsor och två olika enamel dots.

IMG_0961

Titelkortet placerar jag nästan alltid på uppslagets vänstra sida. Så på den högra sidan använder jag sen samma eller liknande dekorationer. Från samma 12*12-papper fick jag ut ett litet kort som jag förstärkte med samma sexkantiga klistermärken, washi och textremsa. IMG_0959

Om man sen tittar på hela uppslaget så återfinns samma dekorationer på flera ställen. Men jag har gjort lite olika varianter. Olika kluster.

IMG_0956

IMG_0957

Tekniken jag använder har jag hämtat från scrapbooking. Där brukar man använda 3 kluster på sin layout för att binda den samman och få ett flow; ett stort, ett mellan och ett litet. Jag gör på samma sätt! Alltid (nästan) är titelkortet det stora klustret… det mellanstora brukar jag alltid placera ungefär i mitten på den högra sidan för att få balans. Det lilla klustret placerar jag sedan nere i vänstra hörnet.

Ofta tycker jag att man kan känna och se var ett dekorationskluster bör vara. Foton med “döda” ytor brukar alltid få ett kluster, alla journalingkort och fillerkort brukar få någon sorts dekoration, om så bara en endaste enamel dot (som kortet på vänster sida på detta uppslag). Detta för att binda samman alla delar på uppslaget. På så sätt kan man använda PL-kort från flera olika tillverkare med olika design… och ändå få en sammanhängande helhet!

Leave a Reply

